torsdag 10 oktober 2013

1-årsbesök

















Swisch, så gick ett år!


Jag har precis blivit kallad till ettårskontroll och det känns väldigt spännande men lite läskigt. Spännande eftersom jag nu får ett kvitto på hur det står till med min kropp och min hälsa: är mina värden bra?
Läskigt eftersom i och med ettårskontrollen så släpper Aleris mig och ansvaret för mig och min hälsa övergår helt och hållet till öppenvården. Visserligen tillhör jag en alldeles utmärkt privat vårdcentral, Capio Citykliniken i Malmö, men de är ju inga experter på GBP precis.
Och även om jag hittills inte drabbats av några komplikationer så vet jag ju att det KAN drabba en även ett långt stycke tid efteråt, t ex tarmvred...
Men det är ju helt meningslöst att grubbla över det!

Då finns det andra, mer handfasta problem, att fundera över.
Tillsammans med kallelsen kom en packe provtagningsblanketter, och om man vanligtvis får ETT papper för blodprovstagning i storleken ett halvt A4, så fick jag nu TRE A4-papper.

Undrar om det kommer att räcka med. säg, en halvliter blod?
Undrar också hur det ska gå när jag vid normala blodprovstagningar brukar avverka två sjuksköterskor: först en som sticker och sticker och sticker, sedan en kollega som kallas in när ssk nummer1 har gett upp...

Vi får se hur illa det blir! Jag återkommer i ärendet.

MEN det roligaste till sist: nu står jag på minus 40 kg, tjohooo!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar